17 marca 2011
Prawidłowa pozycja na rowerze
Ostatnio otrzymałem od jednej z zawodniczek pytanie, jak w prosty sposób ustalić prawidłową pozycję na rowerze. Postanowiłem, że temat opiszę na stronie Oxygen Cycling, dzięki czemu być może pomogę szerszemu gronu zawodników.
1. Powinieneś zmierzyć i zanotować najważniejsze wymiary roweru
A - wysokość siodełka: od środka suportu do wierzchu siodełka
B - różnica w pionie pomiędzy wierzchem siodełka a wierzchem kierownicy
C - długość kokpitu: od czubka siodła do czubka chwytów klamkomanetek
D - długość mostka
E - cofnięcie siodełka: różnica w poziomie pomiędzy czubkiem siodełka a środkiem suportu
2. Wysokość siodełka
Zanotuj: odległość pomiędzy środkiem mufy a grzbietem siodełka
Dopasuj wysokość:
- usiądź na siodełku,
- ustaw korbę w martwym punkcie, tj. w takim położeniu, gdy ramię korby stanowi przedłużenie rury podsiodłowej,
- zmierz kąt zgięcia stawu kolanowego,
- ustaw kąt ok. 32-35 stopni,
- w przypadku, gdy dysponujesz niezłą gibkością, możesz podnieść nieco siodełko, zmniejszając tym samym kąt zgięcia.
Zaznacz: punkt na sztycy, w którym wchodzi ona do rury podsiodłowej.
3. Położenie siodełka na lini przód-tył
Dopasuj położenie:
- usiądź na siodełku,
- ustaw ramię korby na godzinie trzeciej (patrząc z boku, ustaw ramię korby maksymalnie w prawo, równolegle do ziemi),
- stosując pion murarski, bądź po prostu kawałek sznurka, do którego przywiążesz odważnik, przyłóż sznurek do dolnej części rzepki,
- pion/sznurek, powinien przeciąć się z osią pedału.
Zaznacz: punkty, w których pręty siodełka są trzymane przez jarzemko sztycy.
4. Przechylenie siodełka
Dopasuj:
- połóż poziomicę na siodełku i zmierz przechylenie siodła używając kątomierza,
- idealnym rozwiązaniem jest, gdy siodełko jest ustawione dokładnie poziomo,
- istnieją pewne odstępstwa od tej reguły: np. zbyt duży nacisk na krocze, zbyt duży nacisk na dłonie, zgarbione plecy, itd.
Spróbuj:
- ustaw rower na trenażerze,
- usiądź na siodełku,
- pedałuj bez trzymanki.
Jeżeli masz wrażenie, że zsuwasz się do tyłu, albo też odczuwasz duży nacisk na krocze, prawdopodobnie powinieneś opuścić nos siodełka, jeżeli czujesz, że zsuniesz się do przodu, podnieś nos siodełka.
5. Różnica w pionie między siodełkiem a kierownicą
Zmierz (patrz podstawowe wymiary - punkt B)
Dopasuj zależnie od wzrostu:
poniżej 163 cm - 0-2 cm
163-173 cm - 3-6 cm
173-183 cm - 4-8 cm
powyżej 183 cm - 6-10 cm
Uwagi:
- Są to wartości orientacyjne i jeżeli dysponujesz dobrą gibkością możesz nieznacznie rozszerzyć podane wartości, jednak proponuję zachowanie zdrowego rozsądku. Pozwoli to uniknąć niepotrzebnych problemów związanych z bólem pleców,
- Czasami, aby dopasować prawidłową wartość trzeba będzie podwyższyć kierownicę lub skrócić mostek.
6. Położenie bloków
Zanotuj: rodzaj pedałów, rodzaj bloku, zakres obrotu bloku
Dopasuj:
- ustal położenie, w którym poduszka stopy znajduje się nad ośką pedału, tj. bezpośrednio nad osią powinna być głowa trzeciej kości śródstopia (znajduje się przy podstawie Twojego środkowego palca stopy)
Uwagi:
- Większość nowych pedałów dostępnych na tynku pozwala ustawić zakres luzu bocznego. W przypadku występowania dolegliwości bólowych takich jak nieregularne bóle kostek, kolan czy bioder, bądź też trudności z wypinaniem pedałów lub samoczynnym wypinaniem podczas sprintu czy stójki, spróbuj zmienić obecny zakres luzu.
Subskrybuj:
Komentarze do posta (Atom)
Witam, jak wygląda punkt 'D' ? jak sprawdzić czy długość jest dobra ?
OdpowiedzUsuń